بازاريابي پزشكي و بازاريابي تجهيزات پزشكي

۳۸ بازديد

 بازاريابي پزشكي يا ماركتينگ پزشكي در دنيا گاهي زير مجموعه‌اي از بازاريابي در حوزه سلامت و گاهي مانند با آن در نظر گرفته مي‌شود. بازاريابي پزشكي را هم مي‌توان به زير مجموعه‌هاي بيشتري مانند بازاريابي پزشكان و متخصصين، بازاريابي دندانپزشكي، بازاريابي گردشگري پزشكي، بازاريابي تجهيزات پزشكي و بازاريابي بيمارستاني تقسيم كرد.

بازاريابي اصطلاحي است كه اكثر ما در مورد آن بسيار شنيده‌ايم. چيزي كه اكثر مردم ممكن است نشنيده باشند اصطلاح بازاريابي پزشكي است. اين نوع بازاريابي شامل تمامي رشته پزشكي مي‌شود. جراحان، دندان پزشكان و فيزيوتراپ ها همه در يك بازار رو به رشد رقابت مي‌كنند. اگر مي‌خواهيد بيماران بالقوه را تا آنجا كه ممكن است پيدا كنيد، به يك كمپين بازاريابي پزشكي نياز خواهيد داشت. ‌

در ادامه به معرفي هر كدام از بخش هاي مختلف بازاريابي در حوزه سلامت و تكنيك هاي بازاريابي موثر در هر كدام از بخش ها صحبت خواهيم كرد. داشتن يك استراتژي مناسب بازاريابي درماني با افزايش مراجعه بيمار يا مشتري و كاهش بودجه بازاريابي همراه مي شود كه منجر به افزايش ROI (نرخ بازگشت سرمايه) كسب و كار پزشكي شما مي شود.

بازاريابي گردشگري پزشكي

استراتژي هاي بازاريابي پزشكي فاكتور محوري موفقيت در صنعت گردشگري سلامت است و بيمارستان‌ها و كشورهاي پيشگام همان كساني هستند كه با برخورداري از استراتژي‌هاي قوي بازاريابي نيازهاي اين بيماران را رفع مي‌كنند.

درحالي كه تضمين خدمات بهداشتي با كيفيت براي استراتژي هاي بازاريابي در گردشگري پزشكي يا برندينگ نكته‌اي اساسي است اما بيمارستان‌ها نبايد از اهميت تجربه بيمار در سفر پزشكي و تأثير آن بر بازاريابي و رقابتي بودن محصول خود چشم‌پوشي كنند.

كشورها و بيمارستان‌هايي كه خدمات باكيفيت مراقبت بهداشتي را با قيمت‌هاي رقابتي و مقرون به صرفه ارائه مي‌كنند درحال به دست آوردن سهم بالاتري در بازار گردشگري سلامت هستند. حمايت دولتي نيز مي‌تواند در ايجاد انگيزه براي رشد توريسم سلامت دخيل باشد. براي مثال، خطوط هوايي تركيه براي پروازهاي مسافراني كه با هدف درماني عازم هستند تخفيف‌هايي در نظر مي‌گيرد.

بازاريابي تجهيزات پزشكي

راه حل بسياري از شركت‌هاي تجهيزات پزشكي براي فروش محصولات خود به پزشكان و مسئولين خريد بيمارستان‌ها و كلينيك‌ها، بازديد حضوري نيروهاي فروش شركت از مطب و مراكز است.

 توجه و علاقه به استراتژي هاي بازاريابي تجهيزات پزشكي سنتي به شدت در حال افول است. افزايش امكانات بازاريابي ديجيتال پزشكي و گسترش استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي، بازاريابي مراكز درماني را دچار تغيير و تحول كرده است. بازاريابي بيمارستاني هم تحت تاثير اين تحولات نيازمند برنامه ريزي به روزتر مي باشد.

مطمئن باشيد از ابزارهاي درست براي موفقيت برخوردار هستيد

موارد زير براي تحقق موفقيت در بازاريابي مراكز درماني ضروري است:

سيستم اتوماسيون ماركتينگ و ارسال ايميل.

تحقيق در مورد بازار هدف

حضور در شبكه هاي اجتماعي.

يك ابزار مديريت ارتباط با مشتري (CRM) براي مديريت مشتريان از اولين تعامل تا بستن قرارداد.

پرسوناي خريدار درست كنيد

پرسوناي خريدار تصويري ايده آل از مشتري شماست. اين امر به شما كمك مي كنند طيف افرادي را كه قصد فروش به آن‌ها را داريد، شناسايي كرده و نحوه فروش به هركدام را مشخص كنيد. پرسونا معمولاً شامل اطلاعات عمومي ، انگيزه ها ، نااميدي ها ، اهداف و تأثيرات كليدي هستند.

كانال‌هاي ديجيتال مناسب را براي بازاريابي تجهيزات پزشكي انتخاب كنيد

اكنون كه محتواي عالي داريد، بايد بهترين مكان را براي تبليغ آن بدانيد.

با طراحي وب سايت مناسب و استفاده از تكنيك هاي سئو و بهينه سازي سايت برنامه هاي بازاريابي بيمارستاني خود را مي‌توانيد به خوبي ارتقا دهيد. همچنين شبكه هاي اجتماعي حرفه اي مانند Linkedin، مكاني عالي براي تبليغ محتوا هستند.

بازاريابي بيمارستاني

در عصر حاضر، با افزايش بيمارستان‌ها و مراكز درماني در بيشتر شهرهاي ايران، بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي و درماني، بايد جدي‌تر از گذشته براي كسب سهم بيشتر بازار تلاش كرده و توجه بيماران را به خود جلب كنند. به همين دليل بازاريابي بيمارستاني اهميت فراواني پيدا مي‌كند. از طريق بازاريابي هدفمند و استراتژيك، بيمارستان‌ها و مراكز درماني مي‌توانند سهم بزرگي از بازار به‌دست آورده و به‌طوركلي تجارت خودشان را بهبود ببخشند.

 

ديجيتال ماركتينگ پزشكي

بازاريابي ديجيتال پزشكي تا حد زيادي ساختارهاي كسب و كار پزشكي را تغيير داده و آن را تبديل به يك حوزه آنلاين فراگير كرده است. به وسيله استفاده از موتورهاي جستجو، فعاليت‌هاي توسعه يافته هدفمند، شبكه‌هاي اجتماعي، و در نهايت به كارگيري بيشتر از محتوا سازي چند رسانه‌اي، تعامل با بيمار و وفاداري دو طرفه تقويت شده‌ است.

در عصر مدرن امروزي، بازاريابي پزشكي و رسانه اي به بخش مهمي از رشد سازماني و حتي براي فعاليت‌هاي پزشكي تبديل شده‌اند. با اين حال، شروع سفر ديجيتال ماركتينگ پزشكي، به ويژه به عنوان يك كسب و كار كوچك يا نوپا با حضور محدود در اينترنت، در بعضي مواقع مي‌تواند بسيار سخت و نااميدكننده باشد.

براي كمك به الهام بخشيدن به تيم بازاريابي خود و شروع استراتژي بازاريابي ديجيتال، اينجا ليست كاملي از نكات ديجيتال ماركتينگ پزشكي تهيه شده است. پس به خواندن ادامه دهيد تا نكاتي را كه بايد قبل از اجراي استراتژي ديجيتالي خود بدانيد، ياد بگيريد.

وب سايت پزشكي خود را براي موبايل بهينه كنيد

80٪ از كاربران اينترنت به طور مرتب براي مرور صفحات وب از تلفن همراه خود استفاده مي‌كنند و تصميم اخير Google مبني بر كاهش رتبه موتور جستجو در وب سايت‌هايي كه براي صفحه‌هاي كوچكتر و موبايل بهينه نمي‌شوند، ضروري است كه وب سايت شما سازگار با موبايل باشد.

به صورت long tail بلاگ نويسي كنيد

پاسخگوي خودكار ايجاد كنيد تا از مشتركين ايميلتان تشكر كنيد

از بازاريابي مجدد استفاده كنيد. اين كار جواب مي‌دهد

اگر با اصطلاح بازاريابي مجدد (Remarketing) آشنا نيستيد، “اين اصطلاح به معناي تبليغات مستقيم به افرادي است كه قبلاً با آنها ارتباط داشته ايد. اين افراد ممكن است بازديد كننده‌هاي وب سايت شما، بانك اطلاعاتي ايميل شما، دنبال كنندگان توييتر يا طرفداران صفحه فيس بوك شما باشند.

مشتري خود را بشناسيد

نبض مشتري را در دست بگيريد و خود را در قبال آن پاسخگو بدانيد. به صورت ماهانه برنامه ريزي كنيد تا تيم پشتيباني و تيم فروش خود را با هم همراه كنيد تا بهترين ايده‌هاي محتوايي شما مستقيم از اين منبع بيرون مي‌آيد: مشتريان شما.

مطالب خود را با هر مرحله از سفر كاربر مطابقت دهيد

فقط در مورد خدمات خود ننويسيد

روي زمان‌هاي طولاني تمركز كنيد

هنگام تجزيه و تحليل عملكرد تبليغات، از مقياس بزرگتر به موضوع بنگريد.

بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي

بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي، اكنون بيش از هر زمان ديگري به يك كانال بازاريابي ديجيتال بسيار مهم براي كسب و كارهاي پزشكي، دندانپزشكي و تجهيزات پزشكي تبديل شده است. مديريت اصولي و كاربردي رسانه‌هاي اجتماعي اين امكان را به شما مي‌دهد كه ارتباط مستقيمي با مشتريان فعلي و بالقوه براي رشد كسب و كار پزشكي يا دندانپزشكي خود داشته باشيد. با اين حال اگر به درستي مديريت نشود تلاش‌ها و نتايج گيج كننده، وقت گير و آشفته مي‌شود.

خلق و اجراي استراتژي رسانه‌هاي اجتماعي به عنوان بخشي از برنامه كلي بازاريابي پزشكي شما به زمان و برنامه‌ريزي دقيق نياز دارد اما ارزش اين تلاش را دارد. هنگامي كه به درستي اجرا شود، به شما كمك مي كند تا افراد مختلف را هدف قرار داده و از طريق كانال هاي مختلف به آن‌ها دسترسي پيدا كنيد. اين امكان را به شما مي‌دهد تا با مشتريان بالقوه در مورد شرايط آن‌ها صحبت كنيد و سپس، هنگامي كه زمان مناسب برسد، دنبال كنندگان به مشتري و بيماران شما تبديل خواهند شد.

 

منابع: ايلنا 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.