يك قدم تا برندسازي پزشكان
برندسازي شخصي يا پرسنال برندينگ از موضوعاتي است كه امروزه ذهن هر پزشكي را به خود درگير كرده است. رشد و توسعه فضاي مجازي روز به روز به پررنگ تر شدن اين بحث افزوده، به طوري كه اين روزها شاهد حضور برندهاي شخصي كثيري از پزشكان و متخصصان هستيم. پزشكاني كه بطور پيوسته در حال انتشار جزئيات درمان روزانه خود هستند. اين امر در متخصصين زيبايي بيشتر ديده مي شود.
شهرت همان برند، نيست!
ذكر اين نكته مهم است كه تفاوتي بين آنچه شهرت خوانده مي شود و پرسنال برندينگ وجود دارد. كشور ما پر از مشاهيري است كه در قرون گذشته و حتي معاصر در اين خاك زيسته اند. ابوعلي سينا، سهراب سپهري، باباطاهر، فردوسي و .. همگي مشاهير ما هستند. در پرسنال برنديگ اما اندكي از شدت كاسته مي شود. تفاوت شهرت از برندسازي را مي توان به دختر قد بلند و كوتاه قد تشبيه كرد. اين مثالي است كه در متون علمي برندينگ با آن مواجه خواهيم شد.
رو هوا نميشه برند شد
نكته مهم آن است كه در بحث برندينگ شخصي، برنامه از صفر شروع نميشود. يعني شخص بايد گذشته اي در كارنامه خود داشته باشد تا با استفاده از ابزار هاي موجود آن را به نمايش گذاشته و براي خود مخاطب جذب كند. اگر كار مهمي در گذشته انجام نشده نمي توان با عضويت در چند شبكه اجتماعي و حضور در فيسبوك به برندسازي پرداخت. در واقع بايد ميزي باشد كه روي آن بشقاب چيد.
يه خورده زمان مي طلبه
مقوله ديگري كه پزشكان بايد به آن توجه داشته باشند، صرف زمان است. مردم كاري ندارند كه ما در مورد خودمان چه اظهار نظري داريم، مردم به حرف ديگران در مورد ما نگاه مي كنند. من نميتوانم اينجا ادعا كنم بهترين مشاور كسب و كار هستم، اين حرف را وقتي باور مي كنيد كه ديگران من را به شما معرفي كرده باشند. هرچه تعداد اين رجوع دادن ها بيشتر باشد، برندسازي موفق تر شده است.
از كم شروع كنيد
پيشنهاد اين است كه به جامعه كوچكي توجه كنيد. وقتي شما كار باكيفيت انجام دهيد، ديگران شما را تاييد مي كنند. هميشه براي بسياري از كساني كه مي شناسم پيش آمده كه در مواقع نياز به پزشك، با توجه به تجربه قبلي كه داشتند نسبت به معرفي پزشك خود اقدام كردند. اين موضوع مهمي است.
اين شش نكته فراموش نشود
صدا
صداي شما در برند شما موثر است، طبابت شما همان صداي شماست، صدايي كه از بيماران شنيده مي شود. هرچه اين صدا رسا تر، واضح تر و شفاف تر باشد برند شخصي بهتري از شما به نمايش مي گذارد.
استايل شما
لباسي كه شما مي پوشيد معرف شما است. استيوجابز لباسش به سبك گربه سياه بود، هركجا بود به همان شكل حضور داشت. اين كه شما به عنوان يك پزشك استايل خاصي داشته باشيد حائز اهميت است. البته دقت داشته باشيد كه گران پوش بودن صرفا به شما كمكي نخواهد بلكه با يك پاپيون ساده كه به رنگ خاص و هميشه بر گردن شماست مي توانيد برند خودتان را داشته باشيد.
با اخلاق باشيد
اينكه چطور دست ميدهيد، چطور نگاه مي كنيد و در جلسات چگونه نشسته ايد، تمام اين جزئيات روي برند شما موثر خواهد بود.
شبكه روابط شما
براي اينكه بتوان كسي را شناخت بايد دوستان او را مورد بررسي قرار داد. رفتار افراد جمع بندي رفتار دوستاني است كه زمان خود را با آنان صرف مي كند. اگر مي خواهيد برند خوبي داشته باشيد در خصوص افرادي كه زمانتان را با آنان مي گذرانيد بررسي مجددي انجام دهيد.
به چيزهاي خوب عادت كنيد
عادات فرد، فرد را مي سازد، اينكه صبح را چطور آغاز مي كنيد، در محل كار چگونه ايد؟ چطور با مشكلات كنار مي آييد؟ اين ها مواردي است روي شما اثرگذار بوده و به تناسب بر روي برنديگ شما اثر گذار خواهد بود.
كلام شما
ششمين عامل موثر بر برندينگ شما يكي بودن گفته ها و رفتار شما است. اينكه به آنچه مي گوييد و توصيه مي كنيد خود انجام دهيد، فوق العاده بر جنبه برندينگ اثر گذار است.
منبع: پذيرش