آشنايي با اصول اوليه‌ برند سازي

بازاريابي مهندسي پزشكي

آشنايي با اصول اوليه‌ برند سازي

۳۲ بازديد

برندينگ يا همان برند سازي يكي از مهم‌ترين ابعاد هر كسب‌وكاري، كوچك يا بزرگ، خرده‌فروش يا ‌«بنگاه به بنگاه» (B2B)، است. در بازار رقابتي امروز، استراتژي برند قوي و مؤثر، مزيت عمده‌اي به شمار مي‌رود. اما برند سازي واقعا چه معنايي دارد و چگونه بر كسب‌وكار شما اثر مي‌گذارد؟
به زبان ساده، برندِ شما، اعتبار شما در نزد مشتري است. برند به مشتريان شما مي‌گويد كه چه انتظاري از محصولات و خدمات شما داشته باشند و اينكه تفاوت آنچه شما ارائه مي‌دهيد با آنچه رقباي‌تان عرضه مي‌كنند، چيست. برندِ شما، برآيندي از شخصيت فعلي شما، شخصيتي كه مي‌خواهيد باشيد و برداشت ديگران از شخصيت شما است. در اين مقاله درباره اصول اوليه‌ي برند سازي بيشتر مي‌خوانيد.

پرفروش‌ترين كفش‌هاي ورزشي مردانه


برند شما اعتبار شماست- برند سازي

آيا شما در صنعت خود، يك نوآور تك‌رو و مستقل هستيد يا بازيگري باتجربه و قابل اعتماد؟ آيا محصول شما، محصولي گران‌قيمت و با كيفيت بالا است، يا ارزان اما با ارزش بالا؟ شما نمي‌توانيد در هر دوي اين دسته‌ها جا بگيريد؛ همانطور كه نمي‌توانيد خواسته‌ي همه‌ي مردم را برآورده كنيد! شخصيت شما و كسب‌وكارتان بر اساس اينكه مشتريان هدف‌تان از شما چه مي‌خواهند، شكل مي‌گيرد.
لوگو (نشان تجاري)، بنيان و پايه‌‌ي برند شما را تشكيل مي‌دهد. سايت اينترنتي، بسته‌بندي و ابزارهاي تبليغاتي، كه همگي بايد مكمل و يكپارچه با لوگوي شما باشند، همگي منتقل‌كننده‌ي برند شما هستند.

استراتژي برند و ارزش آن

ارزش برند - برند سازي

استراتژي برند يعني تعيين اينكه چه چيز را، چگونه، در كجا، و به چه كسي ارائه مي‌كنيد؛ به عبارت ديگر يعني برنامه‌ي شما براي انتقال پيام برند‌تان. جايي كه تبليغات خود را ارائه مي‌كنيد، كانال‌هاي توزيع، آنچه در قالب كلمات و تصاوير منتشر مي‌كنيد، همگي بخشي از استراتژي برند هستند.
برند سازي استراتژيك به شكلي پايدار، منجر به شكل‌گيري يك برند قدرتمند مي‌شود كه به معناي ارزش افزوده‌ي بيشترِ محصولات و خدمات كسب‌وكار شما است كه به شما امكان مي‌دهد در مقايسه با موارد مشابه موجود، قيمت بالاتري براي محصولات و خدمات خود در نظر بگيريد. كوكاكولا در مقابل ساير نوشابه‌هاي رايج مثالي روشن در اين باره است. چون كوكاكولا يك برند قدرتمند است، قيمت بالاتري براي محصولاتش تعيين مي‌كند؛ مردم هم حاضرند اين قيمت را بپردازند.

تعلق نسبت به برند - برند سازي

ارزش افزوده‌اي كه ارزش ويژه‌ي برند با خود به همراه دارد، معمولا ناشي از باور به كيفيت برتر و دل‌بستگي‌هاي احساسي است. مثلا نايكي (Nike) با پيوند دادن محصولاتش به ستارگان ورزشي، انتظار دارد مشتريانش تعلقات احساسي خود را نسبت به ستارگان با خريد محصولات نايكي ارضا كنند. طرح و شكل كفش‌هاي نايكي تنها دليل به فروش رفتن آنها نيست.


حتما بخوانيد: ۸ نكته كه به شما كمك مي‌كند صاحب يك برند فوق‌العاده شويد


تعريف برند

تعريف برند مانند سفري است كه در طي آن كسب‌وكارتان را كشف مي‌كنيد. اين كار ممكن است دشوار، زمان‌بر و ناخوشايند باشد. در اين مسير، لازم است دست‌كم براي پرسش‌هاي زير پاسخي مناسب بيابيد:

  • مأموريت كسب‌وكار شما چيست؟
  • محصول يا خدمت شما چه ويژگي‌ها و مزيت‌هايي دارد؟
  • در حال حاضر، مشتريان شما چه نظري درباره‌ي كسب‌وكار شما دارند؟
  • تمايل داريد از طريق چه ويژگي‌هايي مشتريان‌ و كسب‌وكارتان را به هم پيوند دهيد؟

تحقيق كنيد. از نيازها، عادات و خواسته‌هاي مشتريان فعلي و بالقوه‌ي خود آگاه شويد. به آنچه گمان مي‌كنيد كه مي‌دانيد اتكّا نكنيد؛ بلكه مطمئن شويد.

برند سازي

از آنجا كه برند سازي و توسعه‌ي استراتژي برند ممكن است پيچيده باشد، حتما از تخصص و دانش مؤسسات ارائه‌دهنده‌ي مشاوره‌ در زمينه برند سازي بهره ببريد. پس از اينكه برندتان را تعريف كرديد، چگونه بايد آن را به ديگران معرفي كنيد؟ به توصيه‌هاي ساده‌ي زير كه آزمون خود را پس داده‌اند، توجه كنيد.
يك لوگوي مناسب انتخاب كنيد. لوگوي خود را در معرض ديد همگان قرار دهيد.


حتما بخوانيد: چطور يك لوگو بسازيم؟


پيام برند خود را مشخص كنيد. پيام‌هاي كليدي كه مي‌خواهيد به ديگران منتقل كنيد، كدامند؟ همه‌ي كاركنان بايد از ويژگي‌هاي برند شما آگاه باشند.
برند بايد يكپارچه باشد. مفهوم برند شما بايد در همه‌ي ابعاد كسب‌وكارتان جاري باشد، در طرز پاسخ دادن به تلفن‌ها، در طرز لباس پوشيدن شما و كاركنان‌تان و امضاي نامه‌ها و در همه چيز.
براي كسب‌وكارتان «لحني» در نظر بگيريد كه بازتابي از برندتان باشد. اين لحن بايد در تمامي ارتباطات نوشتاري و تصويرسازي‌ها، آنلاين يا غير آنلاين، به كار گرفته شود. اگر برند شما حسي دوستانه القا مي‌كند، لحن شما بايد محاوره‌اي باشد. اگر برندتان شيك و مجلسي است، كمي رسمي‌تر باشيد.
براي اينكه فرآيند برند سازي را بهتر انجام دهيد، سعي كنيد شعار تبليغاتي داشته باشيد. يك شعار به‌يادماندني، پرمعنا و كوتاه تهيه كنيد كه نشان‌دهنده‌ي ماهيت برند شما باشد.
براي ابزارهاي بازاريابي خود، قالب و استانداردهايي مطابق با برندتان طراحي كنيد. در همه‌ي ابزار و روش‌ها بايد طرح، رنگ، لوگو، شكل و احساس يكساني وجود داشته باشد. لزومي ندارد تجملاتي باشيد، فقط ثابت‌قدم باشيد و اين رويه را حفظ كنيد.
صادق باشيد. اگر آنچه برندتان وعده مي‌دهد را ارائه ندهيد، مشتريان نه تنها شما را به ديگران توصيه نمي‌كنند بلكه خودشان هم ديگر به شما رجوع نخواهند كرد.


حتما بخوانيد: ۱۰ دليل براي اينكه برند شخصي شما افتضاح است


صادق باشيد - برند سازي

براي برند سازي هر چه بهتر ثبات داشته باشيد. اين نكته را به عنوان آخرين توصيه عنوان كردم زيرا همه‌ي نكات پيشين را در بر مي‌گيرد. اين مهم‌ترين توصيه‌اي است كه به شما مي‌كنم. اگر نتوانيد با ثبات و پيوسته اين مسير را ادامه دهيد، همه‌ي تلاش‌هاي شما در تعريف و تثبيت برندتان بي‌نتيجه خواهد بود.

 

منبع: چطور

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.